skąd i po co jest ten temat?

Baza informacji dotyczących egzaminów Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej

Moderator: Pablo

Awatar użytkownika
seniu
Nielot
Posty: 19
Rejestracja: wt 15 wrz 2009, 13:43
Reputacja: 0
Lokalizacja: WWA
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: seniu » wt 19 sty 2010, 00:09

Trzymał go za kolano ;)
Pewnie tak samo pomogło jak i potrzebne było (zdawanie i trzymanie) :) :D

Awatar użytkownika
Thomas666
Nielot
Posty: 22
Rejestracja: czw 03 lip 2008, 09:18
Reputacja: 0
Cyfra: 2150
Licencja: ins
Lokalizacja: 3city
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Thomas666 » pt 12 lut 2010, 09:41

no, to w lutym była powtórka, schemat taki sam, ja zdałem wszystko, poza prawem lotniczym, ciekawostka, bo na CDLP prawo zaliczyłem, a na PJIR oblałem, jednym punktem i też na zasadzie : "odp. a była dobra, ale b była pełniejsza..."

Awatar użytkownika
iwan
Administrator
Posty: 4297
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:24
Reputacja: 484
Cyfra: 10000
Licencja: D-USPA
Lokalizacja: ze źródła
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: iwan » pt 12 lut 2010, 09:55

Thomas, to może być dla Waszego instruktorskiego bezpieczeństwa, jak już poznacie dogłębnie niespójność przepisów to będziecie mieli bardziej obiektywne spojrzenie na świat ;)
Skoki spadochronowe w słonecznej Hiszpanii - Przyjedź, odpocznij, poskacz bezpiecznie

Awatar użytkownika
xac
Świeżonka
Posty: 53
Rejestracja: wt 18 sie 2009, 08:56
Reputacja: 0
Lokalizacja: Elbongo
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: xac » pt 12 lut 2010, 19:29

A ja lepiej strzelałem i zdałem ;) ale rzutem na taśmę a nowa Pani egzamninator była nieugięta bo przecież to sam PREZES zatwierdzał testy i poprawiać nie wolno :/ Pablo dzięki za materiały bardzo się przydały! :)
My drinking team has a problem with skydiving!

Awatar użytkownika
Pablo
Cool gość
Posty: 233
Rejestracja: czw 07 gru 2006, 18:50
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Pablo » pt 12 lut 2010, 21:47

xac pisze: Pablo dzięki za materiały bardzo się przydały! :)
Jak człowiek pomoże to i człowiekowi pomogą :mrgreen:

A tak z drugiej strony, to gdyby za pierwszym razem poszło tak od razu bez problemu, to pewnie nie przyłożyłbym się tak jak się przyłożyłem do drugiego podejścia :mrgreen: i nie nauczyłby się tak jak się nauczyłem za drugim razem :-P i nie przygotowałbym tych materiałów (dla siebie i dla innych).

Dzięki temu przepisy prawne nie są mi już tak obce; i wiem, że ta wiedza pomimo, że skomplikowana to warta nauczenia.

Awatar użytkownika
Pablo
Cool gość
Posty: 233
Rejestracja: czw 07 gru 2006, 18:50
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Pablo » czw 25 lut 2010, 18:56

Świadectwo Kwalifikacji Skoczka Spadochronowego - PJ (Parchute Jumper)

W kilku krokach - co to jest i jak uzyskać "ŚK"

Co trzeba zdać (jakie przedmioty) i co trzeba potrafić (umiejętności praktyczne) - określone jest w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury "w sprawie licencjonowania personelu lotniczego" (Dziennik Ustaw z 2003 r. Nr 165 poz. 1603)

Świadectwo Kwalifikacji:

Świadectwem kwalifikacji jest dokument stwierdzający posiadanie określonych kwalifikacji i upoważniający do wykonywania określonych czynności lotniczych.

Świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego - dokument potwierdzający kwalifikacje skoczka spadochronowego uprawniający do wykonywania skoków spadochronowych bez nadzoru instruktora spadochronowego, wydany przez Prezesa Urzędu.


Aby uzyskać świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego, osoba ubiegająca się o nie musi spełniać łącznie następujące wymagania:
1) ukończone 16 lat, posiadanie co najmniej podstawowego wykształcenia oraz zgoda opiekunów prawnych,
2) korzysta w pełni z praw publicznych,
3) ma pełną zdolność do czynności prawnych,
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa,
5) odpowiada wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej - badania lotnicze 3 Klasy
6) spełnia wymagania i warunki dotyczące ukończenia szkolenia lotniczego, praktyki lotniczej oraz posiadania wiedzy i umiejętności, potwierdzone zdaniem egzaminu


Szkolenie lotnicze kandydatów do uzyskania świadectw kwalifikacji prowadzone jest w uprawnionych Ośrodkach Szkolenia Lotniczego (w załączeniu na dole wykaz)

Programy szkolenia wymaganego do uzyskania świadectw kwalifikacji muszą zawierać nauczanie w odpowiednim dla danej specjalności zakresie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych. Skoczek Spadochronowy:

1. Nauczanie wiedzy teoretycznej musi zapewnić wyposażenie kandydata w zasób wiadomości w zakresie i na poziomie odpowiednim dla świadectwa, o które się ubiega, oraz obejmować następujące przedmioty:
1) prawo lotnicze;
2) wiedza ogólna o statku powietrznym;
3) człowiek - możliwości i ograniczenia;
4) meteorologia;
5) procedury operacyjne;
6) zasady skoku spadochronowego;
7) ogólne bezpieczeństwo skoków spadochronowych.

2. Nauczanie umiejętności praktycznych musi obejmować:
1) przygotowanie statku powietrznego do lotu i jego obsługę naziemną, łącznie z oceną jego zdatności;
2) przygotowanie operacyjne do skoku spadochronowego, łącznie z analizą informacji meteorologicznych
3) wykonywanie procedur pilotażowych normalnych oraz procedur mających zastosowanie w sytuacjach niebezpiecznych,

Program szkolenia praktycznego do świadectwa skoczka spadochronowego musi obejmować co najmniej:
1) naukę układania spadochronu głównego do skoku;
2) wykonanie co najmniej 50 skoków z opóźnionym otwarciem spadochronu w łącznym czasie swobodnego spadania nie krótszym niż 30 minut;
3) naukę sterowania położeniem ciała podczas swobodnego spadania we wszystkich płaszczyznach;
4) naukę lądowania w wyznaczonym miejscu;
5) naukę określania miejsca zrzutu;
6) wykonanie co najmniej 10 skoków na naukę wykonywania ewolucji lub zespołowej akrobacji.

==========================================================

A jak to wygląda w praktyce:

1) Po odbyciu szkolenia w uprawnionym ośrodku szkolenia lotniczego i spełnieniu wymagań formalno-prawnych można przystąpić do Egzaminów (teoretycznych i praktycznych).
(wykaz ośrodków w załączniku poniżej - załącznik nr 2 , informacja o "PJ - Świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego" jest na stronie 27)

2) Egzaminy - są 2 możliwości:

a) można złożyć wniosek w ULC, przejść procedurę weryfikacyjną i czekać na wyznaczenie przez LKE terminu egzaminów teoretycznych, które odbywają się mniej więcej co miesiąc w ULC na ul. Flisa 2 w Warszawie - nie wskazane i nawet sam ULC odradza zdawania u nich egzaminów teoretycznych (trzeba zebrać większa grupę osób aby ściągnąć egzaminatora, i nie będzie to wtedy co miesiąc)

b) ULC zaleca zdawanie egzamin bezpośrednio u uprawnionych Egzaminatorów w terenie - wykaz uprawnionych Egzaminatorów w załączniku nr 3.

czyli lepszym rozwiązaniem jest aby grupa, która ukończyła szkolenia na PJ, przy pomocy Instruktora (Ośrodka), który prowadził szkolenie - samodzielnie zorganizowała egzamin teoretyczny od razu z praktycznym u Egzaminatora (w Ośrodku a nie w siedzibie ULC).

Uwaga:
Rozmawiałem z Szefową Egzaminatorów Teoretycznych ULC i można zdawać egzamin w tym samym Ośrodku, w którym było prowadzone szkolenie - pod warunkiem, że osoba egzaminująca (Egzaminator) nie brał udział w szkoleniu (nie był Instuktorem szkolącym) i tutaj powołanie na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury "w sprawie egzaminów państwowych na licencje lub uprawnienia lotnicze"
"Do przeprowadzenia egzaminu państwowego nie może być wyznaczony egzaminator, który jest członkiem rodziny kandydata lub uczestniczył w procesie jego szkolenia."

czyli, jeżeli w tym samym "Ośrodku Szkolenia Spadochronowego" kto inny będzie prowadził szkolenie do PJ (oczywiście musi to być osoba z uprawnieniami Instruktora PJIR) - to Egzaminatorem ULC może być ..."lista egzaminatorów poniżej w załączniku nr 3" (i wszystko można załatwić w jednym Ośrodku Szkolenia).

Jak wygląda sam egzamin - czyli co jest sprawdzane - patrz załączniki:

Egzamin Teoretyczny- wzór Karty Egzaminu w załączeniu (załącznik nr 4 poniżej)
Egzamin Praktyczny - wzór Protokołu z Egzaminy Praktycznego w załączeniu (załącznik nr 5)

Egzamin teoretyczny:
1) prawo lotnicze:
a) Podstawy prawa lotniczego - przepisy licencjonowania
b) Przepisy i procedury ruchu lotniczego
2) wiedza ogólna o statku powietrznym;
3) człowiek - możliwości i ograniczenia;
4) meteorologia;
5) procedury operacyjne;
6) zasady skoku spadochronowego;
7) ogólne bezpieczeństwo skoków spadochronowych.

Egzamin Praktyczny:
1) Czynności przed skokiem
2) Wykonanie skoku
3) Lądowanie


Opłaty:
Przeprowadzenie egzaminu kandydatów na członków personelu lotniczego dla wydania świadectwa kwalifikacji dla:
skoczka spadochronowego
- egzamin teoretyczny 40 zł
- egzamin praktyczny 40 zł

Za wydanie, przedłużenie, wznowienie, wpisanie uprawnień do licencji, wydanie duplikatu licencji:
wydanie lub przedłużenie każdego świadectwa kwalifikacji, skoczka spadochronowego
- 40 zł

3) Z kompletem dokumentów czyli:

1. Wniosek do ULC o wydanie licencji/ świadectwa kwalifikacji (poniżej załącznik nr. 1)
2. zaświadczenie o ukończeniu teoretycznego szkolenia lotniczego - wydanym przez Ośrodek Szkolenia Lotniczego
3. zaświadczenie o ukończeniu praktycznego szkolenia lotniczego - wydanym przez Ośrodek Szkolenia Lotniczego
4. Zaświadczenie potwierdzające wykształcenie - świadectwo szkolne (jeśli kopia to poświadczona za zgodność z oryginałem)
5. Dowód wpłaty za egzamin teoretyczny i praktyczny (40 zł + 40 zł)
6. Dowód wpłaty za wydanie świadectwa kwalifikacji 40 zł
7. Badania lotniczo-lekarskie klasy III (oryginał lub poświadczona kopia)
8. Zdjęcie
9. Protokół z Egzaminu Teoretycznego (podpisany przez uprawnionego Egzaminatora) - załącznik 4
10. Protokół z Egzaminu Praktycznego (podpisany przez uprawnionego Egzaminatora) - załącznik 5

11. Zaświadczenie o niekaralności oraz oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych - nie trzeba już urzędowego pisma - wystarczy własnoręczne oświadczenie (na Wniosku do ULC punkt 8 już zawiera taką formułę wraz z "Świadomy(a) odpowiedzialności karnej, z art. 272 Kodeksu karnego oświadczam, że powyższe dane są zgodne z prawdą" :-)

i można udać się do ULC i po weryfikacji zostanie wydane upragnione "ŚK"
Załączniki
Załączniki - wnioski protokoły karty egzaminu ośrodki.zip
Wniosek do ULC
Ośrodki Szkolenia Lotniczego
Egzaminatorzy
Egzamin Praktyczny
(245.02 KiB) Pobrany 614 razy
załącznik nr 4 - LKE_Karta Egzaminu ULC - PJ.JPG
Karta Egzaminu Teoretycznego

Awatar użytkownika
Szpargał
Cool gość
Posty: 289
Rejestracja: śr 29 lip 2009, 22:49
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Szpargał » sob 27 lut 2010, 21:47

Pablo pisze:
11. Zaświadczenie o niekaralności [...]
Sorki, że się wtrącę, ale zupełnie nie rozumiem, po co to? :shock:

Nie żebym się obawiał, nie mam konfliktów z prawem, ale czy to oznacza że obywatel karany nie może skakać?
A dlaczego? A na rowerze może jeździć? :roll:

Awatar użytkownika
iwan
Administrator
Posty: 4297
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:24
Reputacja: 484
Cyfra: 10000
Licencja: D-USPA
Lokalizacja: ze źródła
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: iwan » ndz 28 lut 2010, 09:39

Hej Szpargał,
po 11 września nawet Amerykanie tego nie wymyślili ale u nas, w pomrocznej, zawsze trzeba lepiej i bardziej. To walka ze strasznym terroryzmem.
To brzmi śmiesznie i strasznie zarazem
Skoki spadochronowe w słonecznej Hiszpanii - Przyjedź, odpocznij, poskacz bezpiecznie

Awatar użytkownika
Pablo
Cool gość
Posty: 233
Rejestracja: czw 07 gru 2006, 18:50
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Pablo » pn 01 mar 2010, 09:34

W przypadku spadochroniarzy obawy urzędników mogą być jeszcze uzasadnione - spadochroniarze mogą przecież dokonać uprowadzenia samolotu :-) i dokonać ataku terrorystycznego :mrgreen:

Ale takie same przepisy dotyczą modelarzy i ich zdalnie sterowanych modeli latających (pow. 30 kg).
Aby być pilotem-operatorem modelu latającego trzeba mieć również Świadectwo Kwalifikacji (oczywiście trzeba zdać egzaminy teoretyczne oraz praktyczne) i zostać członkiem personelu lotniczego - zarejestrowanym w ULC !!!

Modelarze nie dość, że również muszą być "krystalicznie czyści" jak spadochroniarze (oświadczenie o niekaralności) to podlegają również lotniczym badaniom lekarskim :mrgreen: :mrgreen:
I pytanie - czy modelarz poruszający się na wózku inwalidzkim w świetle przepisów przejdzie badania lekarskie ?
Jak reaguje lotnicza komisja lekarska jak przychodzi (przyjeżdza) taka osoba na wózku na badania lotnicze ?
Czy modelarz musi być "zdrowy jak rydz" ? czy nie jest to też w jakiś sposób utrudnianie dostępu do hobby, zainteresowań, marzeń ?

Pocieszające jest, że modele latające zdanie sterowanie nie wymagają wpisu do rejestru cywilnych statków powietrznych :mrgreen:

Awatar użytkownika
Julka
Cool gość
Posty: 317
Rejestracja: wt 21 sie 2007, 19:58
Reputacja: 0
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Julka » pn 01 mar 2010, 20:31

Pablo pisze:Ale takie same przepisy dotyczą modelarzy
ahahhahhahahha :lol:
TO jest dopiero śmieszne i straszne zarazem :-?
Szczęście sprzyja odważnym.

Awatar użytkownika
Szpargał
Cool gość
Posty: 289
Rejestracja: śr 29 lip 2009, 22:49
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Szpargał » wt 02 mar 2010, 22:22

Totalna PARANOJA!!! :shock:
To znaczy, że jak zbuduję sobie duży model i nim fruwam a nie mam pojęcia o obowiązujących przepisach, to mogę być ukarany. A wtedy już nici z ŚK bo figuruję w KRK. No super po prostu!
Pablo pisze:[...] Jak reaguje lotnicza komisja lekarska jak przychodzi (przyjeżdza) taka osoba na wózku na badania lotnicze ?
Jak robiłem badania na spadaki słyszałem opowieść o człowieku na wózku właśnie, co kilka tandemów skoczył i zapragnął samodzielnie skakać. Orzeczenia nie dostał, podobno odwoływał się, ale bezskutecznie.

Ja się na tym nie znam, ale może fachowcy wypowiedzą się czy wogóle jest możliwe uprawianie jakichkolwiek sportów lotniczych przez osoby z niedowładem kończyn dolnych?

Awatar użytkownika
Ula Ursula
Maniak
Posty: 1846
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:51
Reputacja: 21
Cyfra: 1999
Licencja: D-031281
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Ula Ursula » wt 02 mar 2010, 22:51

No z tego co wiem, to Iwan przewalczyl uzyskanie badan czyli orzeczenia dla Pawla Flaszki z Łodzi - z ... jedna konczyna dolna. Pawel rozpoczal AFFa i calkiem niezle mu szlo. Co sie stalo dalej, nie wiem, bo przeniosl sie do Ostrowa i tam go chlopaki dalej szkolili.
Ale wiem, ze takie szkolenie bylo mozliwe i nawet byly jakies reportaze na ten temat - ale moze to Iwan sie wypowie jako instruktor, ktory de facto wywalczyl te orzeczenie dla niego.
mimo wszystko wydaje mi sie, ze to byl ewenement.
http://www.skokiwhiszpanii.pl
http://www.skydiveatmosfera.com/
Polska baza spadochronowa w Hiszpanii, AFF caly rok z 5000 m. Jump in the sun!

Awatar użytkownika
Pablo
Cool gość
Posty: 233
Rejestracja: czw 07 gru 2006, 18:50
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Pablo » śr 03 mar 2010, 09:09

ula pisze:byly jakies reportaze na ten temat
tu reportaż z tego wydarzenia http://zielonedrzwi.onet.pl/1510169,0,0 ... iazdy.html
a tu film: http://slimak.onet.pl/_m/TVN/zielonedrz ... _h_154.mpg

Awatar użytkownika
iwan
Administrator
Posty: 4297
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:24
Reputacja: 484
Cyfra: 10000
Licencja: D-USPA
Lokalizacja: ze źródła
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: iwan » śr 03 mar 2010, 09:24

Sukcesem byłoby, gdyby skoczkowie, tzw amotorsko uprawiający spadochroniarstwo mogli przystępować do szkolenia z badaniami na prawo jazdy. To to samo ministerstwo i bądźmy szczerzy to kierowcy powinni mieć ostrzejsze badania od skoczków - bo stanową potencjalnie większe zagrożenie.
Ten sukces raczej nam nie grozi, bo nie mamy nikogo, kto występowałby w imieniu skoczków. AP nigdy nie dbało o takie kluczowe sprawy, zawsze ważniejsze były przepychanki majątkowe. Ustawy i ich nowelizacje mają zazwyczaj inne grupy nacisku, zupełnie niezainteresowane skoczkami. Pozostaniemy więc w głębokiej dupie, bo teraz tak jest.
Skoki spadochronowe w słonecznej Hiszpanii - Przyjedź, odpocznij, poskacz bezpiecznie

Awatar użytkownika
yyoex
Cool gość
Posty: 320
Rejestracja: pn 22 wrz 2008, 21:35
Reputacja: 108
Lokalizacja: Berlin
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: yyoex » śr 03 mar 2010, 16:43

Szpargał pisze: Jak robiłem badania na spadaki słyszałem opowieść o człowieku na wózku właśnie, co kilka tandemów skoczył i zapragnął samodzielnie skakać. Orzeczenia nie dostał, podobno odwoływał się, ale bezskutecznie.
Widzialem jak chlopak bez nog najpierw skakal w tandemie a potem robil AFF - chyba juz skonczyl, oczywiscie nie w Polsce tylko w USA - Skydive City
have a nice day
jörgen
Member of the "Beef", SRA 5425, SRA-GW 12, Muff # 5126

ODPOWIEDZ