skąd i po co jest ten temat?

Baza informacji dotyczących egzaminów Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej

Moderator: Pablo

Awatar użytkownika
Gibu
Cool gość
Posty: 171
Rejestracja: pn 15 lut 2010, 19:20
Reputacja: 0
Cyfra: 452
Lokalizacja: Gdynia

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Gibu » śr 15 wrz 2010, 16:47

Panie instruktorze - szacuneczek ; )
Krawaty wiążę, usuwam ciąże

نشان فعلی موجود در پرچم

Awatar użytkownika
Norbi
Nielot
Posty: 26
Rejestracja: wt 01 gru 2009, 23:09
Reputacja: 0
Lokalizacja: Włocławek

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Norbi » śr 15 wrz 2010, 18:18

Pablo, gratulacje !!

PS Wiedziałem, kiedy zapytać o ŚK :-)

Awatar użytkownika
Szadi
Cool gość
Posty: 379
Rejestracja: śr 13 cze 2007, 23:34
Reputacja: 2
Lokalizacja: Wesołe Miasteczko
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Szadi » śr 15 wrz 2010, 18:24

Pablo Gratulacje ... jak zawsze :)
Lepiej siedzieć cicho i udawać mądrego niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości.

Awatar użytkownika
Halsky
Cool gość
Posty: 118
Rejestracja: wt 22 kwie 2008, 06:25
Reputacja: 0
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Halsky » śr 15 wrz 2010, 20:06

Wyjątkowe gratulacje! Brawo!
Wal prosto z mostu ;)

Awatar użytkownika
krzychu
Cool gość
Posty: 145
Rejestracja: sob 09 sty 2010, 12:53
Reputacja: 0
Lokalizacja: krzemień
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: krzychu » śr 15 wrz 2010, 21:07

gratulacje WIELKIE i szacuneczek

Awatar użytkownika
Gagatka
Cool gość
Posty: 230
Rejestracja: śr 06 gru 2006, 23:05
Reputacja: 0
Lokalizacja: Wafka
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Gagatka » śr 15 wrz 2010, 23:21

Gratuluje Ci serdecznie Pablo! :-D

Awatar użytkownika
Martynika
Świeżonka
Posty: 62
Rejestracja: wt 27 kwie 2010, 12:55
Reputacja: 0
Lokalizacja: z kątowni/Wawa
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Martynika » czw 16 wrz 2010, 10:02

No gratki, gratki Pablo! :mrgreen:
Obrazek

Awatar użytkownika
iwan
Administrator
Posty: 4297
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:24
Reputacja: 484
Cyfra: 10000
Licencja: D-USPA
Lokalizacja: ze źródła
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: iwan » wt 21 wrz 2010, 18:57

w tym roku jeszcze jest szansa na jeszcze dwie licencje!
Skoki spadochronowe w słonecznej Hiszpanii - Przyjedź, odpocznij, poskacz bezpiecznie

Awatar użytkownika
Pablo
Cool gość
Posty: 233
Rejestracja: czw 07 gru 2006, 18:50
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Pablo » wt 21 wrz 2010, 22:14

"ale nie uprzedzajmy faktów" :mrgreen:
„Mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było tylko aplauz i zaakceptowanie”

Awatar użytkownika
grabarz
Cool gość
Posty: 140
Rejestracja: pt 08 gru 2006, 09:25
Reputacja: 0
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: grabarz » ndz 12 gru 2010, 02:19


Awatar użytkownika
Ula Ursula
Maniak
Posty: 1846
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:51
Reputacja: 21
Cyfra: 1999
Licencja: D-031281
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Ula Ursula » pn 04 lip 2011, 13:22

Panie Instruktorze Pablo, co z tą Polską, czyli teraz mam zlozyc jakis wniosek do ULC o zapisanie na najblizsza sesje egzaminacyjna na AFF?

Awatar użytkownika
Pablo
Cool gość
Posty: 233
Rejestracja: czw 07 gru 2006, 18:50
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Pablo » pn 04 lip 2011, 15:31

Co do dodatkowych uprawnień AFF/Tandem do istniejącej licencji CDL(P)+PJIR.

Ośrodek Szkolenia Lotniczego po weryfikacji uprawnień obcych (np. USPA) wystawia 2 zaświadczenia:
1. WERYFIKACJA WIEDZY POTWIERDZAJĄCA SPEŁNIENIE WARUNKÓW DO UZYSKANIA UPRAWNIEŃ
2. WERYFIKACJA UMIEJĘTNOŚCI POTWIERDZAJĄCA SPEŁNIENIE WARUNKÓW DO UZYSKANIA UPRAWNIEŃ
Oczywiście po sprawdzeniu wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych zgodnych z polskim Programem Szkolenia zatwierdzonym przez Prezesa ULC.

Dalej: wypełniony wniosek (standardowy dokument ULC) wraz z ww. zaświadczeniami oraz opłatami należy złożyć do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Opłaty ULC wg stawek na 2010/2011 (płatne na miejscu w kasie lub przelewem):
- 200 zł egzamin teoretyczny
- 300 zł egzamin praktyczny
- 100 zł wpisanie uprawnienia do licencji

Po weryfikacji formalnej, ULC kontaktuje się z kandydatem w celu ustalenia ośrodka egzaminacyjnego (nie można wybierać egzaminatora ale można wskazać Ośrodek). Skierowanie na egzamin otrzymujemy na maila.
Zarówno egzamin teoretyczny jak i praktyczny jest przeprowadzany u Egzaminatora w terenie (a nie w siedzibie ULC).
Termin - umawiamy się indywidualnie z Egzaminatorem.

A po zdaniu egzaminów protokoły (teoretyczny oraz praktyczny) trafiają do ULC i po ok. 3 tygodniach gotowa licencja z dodatkowymi uprawnieniami gotowa jest do odbioru ;-)

Pablo

PS. Uchylę rąbka tajemnicy, że lada chwila i Domiś otrzyma swoją polską licencję. Jest już w trakcie obiegu ścieżką urzędową (oczywiście nie Domiś a licencja) :mrgreen:
„Mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było tylko aplauz i zaakceptowanie”

Awatar użytkownika
Ula Ursula
Maniak
Posty: 1846
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:51
Reputacja: 21
Cyfra: 1999
Licencja: D-031281
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Ula Ursula » pn 04 lip 2011, 15:37

No to wszystko jasne - zdaje sie, ze w takim razie niedlugo kolejna impreza, moze juz z Domisiem ;)?

Awatar użytkownika
Pablo
Cool gość
Posty: 233
Rejestracja: czw 07 gru 2006, 18:50
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Pablo » ndz 24 lut 2013, 20:16

Na stronie ULC zostały opublikowane projekty nowych Rozporządzeń do Ustawy Prawo Lotnicze (Prawo -> Projekty -> Krajowe -> Po konsultacjach).
Dość spore zmiany szykują się w uprawnieniach wpisywanych do Świadectwa Kwalifikacji. Już na pierwszy rzut oka widać podobieństwo do połączenia ŚK z poziomami wyszkolenia Aeroklubu Polskiego oraz podobnego systemu licencjonowania jak ma to zdefiniowane USPA. Wg. mnie dość dobrze opisane i scharakteryzowane poszczególne stopnie wyszkolenia.

I tak (za propozycją Rozporządzenia do art. 104) wraz z moim komentarzem:

Podstawowym dokumentem będzie (jak do tej pory) Świadectwo Kwalifikacji skoczka spadochronowego (PJ)
Świadectwo kwalifikacji wydaje się bezterminowo, jednak jego ważność jest uzależniona od ważności co najmniej jednego uprawnienia podstawowego”

Komentarz: czyli wreszcie będzie normalnie – nie będzie sytuacji jaka ma miejsce obecnie dla licencji i uprawnień instruktorskich – gdzie licencja jest na 5 lat, uprawnienia są na 3 lata – i jest problem z pilnowaniem terminów przedłużania. Po zmianach będą do pilnowania tylko terminy uprawnień.

I teraz najciekawsze:

Do świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego (PJ) wpisywane będą następujące uprawnienia podstawowe dotyczące klasy wyszkolenia:
1) uprawnienie klasy wyszkolenia B – PJ (B)
2) uprawnienie klasy wyszkolenia C – PJ (C)
3) uprawnienie klasy wyszkolenia D – PJ (D)

Komentarz: Czyli jadąc za granicę z polskim ŚK będziemy w nim mieli wpisane uprawnienia np. B, C, D (podobnie jak np. w licencji USPA) – co będzie bardziej jasne dla właścicieli (organizatorów) innych stref (zagranicznych) co to za dokument i jaki jest poziom wyszkolenia danego skoczka.

I również mała rewolucja dla Instruktorów:

„Do świadectwa kwalifikacji (PJ) mogą być wpisane następujące uprawnienia dodatkowe:
1) uprawnienie instruktora INS;
2) uprawnienie instruktora szkolenia metodą na linę – INS(SL)
3) uprawnienie instruktora szkolenia metodą AFF – INS(AFF)
4) uprawnienie do wykonywania skoków z pasażerem TANDEM
5) uprawnienie instruktora szkolenia do uprawnienia TANDEM – INS(TANDEM)
6) uprawnienie instruktora INS(G).”

Komentarz:
Nowością są 2 nowe uprawnienia jakich do tej pory nie było.
Uprawnienia instruktora INS – z opisu zakresu obowiązków będzie to odpowiednik Coach USPA – to czego do tej pory brakowało w polskich przepisach: cyt. „upoważnia do prowadzenia szkolenia teoretycznego i praktycznego z ziemi i z powietrzna uczniów skoczków którzy ukończyli etap szkolenia AFF lub na linę oraz nadzorowania skoków uczniów skoczków , lub kierowania skokami” Czyli uprawnia do szkolenia ucznia skoczka po zakończeniu AFF do ŚK. Jednak minusem są dość wygórowane wymagania (500 skoków).

Także nowością będą uprawnienia TANDEM-INS(TANDEM) czyli Instruktor szkolący kandydatów na Tandempilotów. Czyli wyraźnie zostały oddzielone uprawnienia do skoków z pasażerami od szkolenia przyszłych instruktorów tandemowych.

W dużym skrócie minimalne wymagania na poszczególne uprawnienia:
1) uprawnienie podstawowe PJ (B) - wykonane co najmniej 50 skoków (z opóźnionym otwarciem spadochronu w łącznym czasie swobodnego spadania nie krótszym niż 30 minut)
2) uprawnienie podstawowe – PJ (C) -wykonane co najmniej 200 skoków w łącznym czasie swobodnego spadania nie krótszym niż 1 godzina.
3) uprawnienie podstawowe – PJ (D) - wykonanie co najmniej 500 skoków w łącznym czasie swobodnego spadania nie krótszym niż 3 godziny.
4) uprawnienie instruktora INS - musi posiadać świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego (PJ) z ważnym uprawnieniem klasy wyszkolenia D; Ukończone 21 lat; Nadzorowana praktyka instruktorska: co najmniej 50 godzin wykładów teoretycznych oraz sprawowanie nadzoru nad wykonaniem przez uczniów skoczków co najmniej 150-ciu skoków szkolnych potwierdzone w listach załadowczych.
5) uprawnienie instruktora szkolenia metodą na linę – INS(SL) - musi posiadać świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego (PJ) z ważnym uprawnieniem instruktora INS;
6) uprawnienie instruktora szkolenia metodą AFF – INS(AFF) - musi posiadać ważne uprawnieniem INS lub INS(SL); posiadać co najmniej 1000 skoków i łączny czas wolnego spadania co najmniej 8 godzin;
7) uprawnienie do wykonywania skoków z pasażerem TANDEM – musi posiadać świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego (PJ) z ważnym uprawnieniem klasy wyszkolenia D; ukończyć 21 rok życia; posiadać co najmniej 1000 skoków na różnych typach spadochronów i łączny czas wolnego spadania co najmniej 8 godzin.
8) uprawnienie instruktora szkolenia do uprawnienia TANDEM – INS(TANDEM) – musi posiadać świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego (PJ) z ważnym uprawnieniem instruktora INS albo INS(SL) lub INS(AFF) i ważnym uprawnieniem TANDEM oraz posiadać co najmniej 1500 skoków, w tym co najmniej 500 skoków w tandemie.
9) uprawnienie instruktora INS(G) - Uprawnienir instruktora INS(G) może uzyskać skoczek spadochronowy posiadający ważne uprawnienie instruktora INS albo instruktora INS(SL), INS(AFF) lub INS(TANDEM), który przestał spełniać wymagania zdrowotne niezbędne do wykonywania czynności instruktora związanych z wykonywaniem przez niego skoków spadochronowych

Komentarz:
Uprawnienia PJ(C) będą uprawniały do bycia Wyrzucającym
Uprawnienia PJ(D) będą uprawniały do bycia Kierownikiem Skoków

Z dodatkowo ciekawych zapisów w Rozporządzeniu wynika, że to ULC na swojej stronie (Dzienniki Urzędowe) opublikuje programy szkolenia, „opracowane dla każdego rodzaju i zakresu szkolenia lotniczego z uwzględnieniem szczegółowych warunków prowadzenia szkolenia lotniczego”.

Wynika z tego, że każdy Ośrodek Szkolenia w Polsce będzie szkolił wg. tego samego ujednoliconego programu.
Co jest jak najbardziej pozytywne i można wnioskować, że ułatwi to uczniowi-skoczkowi rozpoczęcie szkolenia w jednym ośrodku a dokończenie w drugim (np. po AFF dalsze skoki do ŚK robi gdzie indziej).

Wg. mnie idzie lepsze.
„Mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było tylko aplauz i zaakceptowanie”

Awatar użytkownika
Tatjan
Maniak
Posty: 1121
Rejestracja: czw 04 gru 2008, 11:25
Reputacja: 51
Licencja: SK D USPA D-31279
Lokalizacja: z Warszawy

Re: skąd i po co jest ten temat?

Post autor: Tatjan » pn 25 lut 2013, 07:55

Dzięki Pablo! Chyba rzeczywiście idzie lepsze.

ODPOWIEDZ