definicja bezpieczeństwa lotniczego

miejsce na dłuższe i przemyślane wypowiedzi
Awatar użytkownika
iwan
Administrator
Posty: 4272
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:24
Reputacja: 480
Cyfra: 10000
Licencja: D-USPA
Lokalizacja: ze źródła
Kontakt:

definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: iwan » ndz 03 kwie 2011, 19:02

Temat godny przemyślenia. Czym jest bezpieczeństwo w lotnictwie, oczywiście w szczególności w spadochroniarstwie.
Czy można je jakoś mierzyć, czy można je jakoś prosto zdefiniować?
Kto jest za nie odpowiedzialny i gdzie się rodzi? Jakie procesy wspomagają świadomość bezpiecznych zachowań?

Mam oczywiście kilka przemyśleń i z chęcią się z Wami podzielę przy okazji dnia bezpieczeństwa ale ciekaw jestem co sami o tym myślicie
Skoki spadochronowe w słonecznej Hiszpanii - Przyjedź, odpocznij, poskacz bezpiecznie

Awatar użytkownika
Tatjan
Maniak
Posty: 1121
Rejestracja: czw 04 gru 2008, 11:25
Reputacja: 51
Licencja: SK D USPA D-31279
Lokalizacja: z Warszawy

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: Tatjan » ndz 03 kwie 2011, 21:59

zaufaj i sprawdź

Awatar użytkownika
iwan
Administrator
Posty: 4272
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:24
Reputacja: 480
Cyfra: 10000
Licencja: D-USPA
Lokalizacja: ze źródła
Kontakt:

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: iwan » pn 04 kwie 2011, 09:35

raczej chodziło mi o bardziej rozbudowaną wypowiedź, tu chyba jest już efekt długotrwałych przemyśleń zamkniętych w słowach kluczach.
Skoki spadochronowe w słonecznej Hiszpanii - Przyjedź, odpocznij, poskacz bezpiecznie

Awatar użytkownika
iwan
Administrator
Posty: 4272
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:24
Reputacja: 480
Cyfra: 10000
Licencja: D-USPA
Lokalizacja: ze źródła
Kontakt:

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: iwan » czw 07 kwie 2011, 14:45

może ten tekst sprowokuje do myślenia
http://www.skydiveatmosfera.com/index.p ... stwo-.html
Skoki spadochronowe w słonecznej Hiszpanii - Przyjedź, odpocznij, poskacz bezpiecznie

Ines
Expert
Posty: 955
Rejestracja: pn 04 sie 2008, 11:34
Reputacja: 0

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: Ines » czw 07 kwie 2011, 16:05

Do myślenia może tak, ale do dzielenia się przemyśleniami niekoniecznie ;-)
Mnie się wydaje, że to zrzucanie odpowiedzialności na innych za myślenie własne obejmuje coraz więcej dziedzin życia i o ile w przypadku ich większości mogą powstać straty w wymiarze moralnym czy materialnym, o tyle tam gdzie wystawiamy do gry własne życie takie podejście to proszenie się o (jak Ty to nazywasz) zmianę planszy.
Niezależnie od tego co zrobi KBWL w sprawie procedur, cokolwiek by nie zrobili, jeśli proces powyższy będzie postępował to nie ma szans na zmniejszenie liczby wypadków, a wręcz odwrotnie. Kwestia dokształcania jest dla mnie oczywista, ale myślę że nawet nie wiedząc o czymś można wyjść z opresji zachowując zdrowy rozsądek, bo podstawy każdy ma, a jeśli nie to nawet nie ma co komentować.
Z drugiej strony myślę, że wielu po prostu nie zdaje sobie sprawy z tego, że coś jest niebezpieczne i tu rola doświadczonych skoczków, żeby uświadamiać z wyrozumiałością tam gdzie można i z przytupem tam gdzie trzeba. Aczkolwiek jak wiadomo są też tacy co to wiedzą lepiej i muszą przekonać się na własnej skórze. Głową muru nie przebijesz, jedyne co pozostaje to wyautować delikwenta ze strefy.
I jeszcze: doświadczeni koledzy moim zdaniem powinni nie tylko pouczać i opier..., ale też świecić przykładem. Niby wszyscy wiemy, że: co wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie, ale skoki wyzwalają w niektórych niekontrolowane zachowania rodem z dzieciństwa, czyli: jak on/ona tak robi to ja też chcę, więc...trochę tej odpowiedzialności zbiorowej być musi. Zamiast szpanować superbohaterze pomyśl, że być może jest ktoś wpatrzony w Cię jak cielę w malowane wrota, kto np. w euforii po udanym spadaniu, tudzież w niewiedzy poleci za doświadczonym kolegą/koleżanką i będzie lądował tak jak on. (to chyba najczęściej występujący przypadek, a przynajmniej najlepiej widoczny ;-) )
I przecież to ciągle się wałkuje i co roku odświeża, aż do znudzenia ;-) Należy to robić, ale i tak znajdzie się jakiś "ukryty talent" :-P

Awatar użytkownika
Szpargał
Cool gość
Posty: 289
Rejestracja: śr 29 lip 2009, 22:49
Reputacja: 0
Lokalizacja: Warszawa

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: Szpargał » czw 07 kwie 2011, 19:44

Nawet nie chodzi tu o "ukryty talent" jak Ines piszesz, po prostu często instruktorzy nie zdają sobie sprawy, jakie problemy nurtują uczniów. Chociażby ostatnio poruszałem problem budowania rundy - niby wszyscy wszystko wiedzą a błędy się pojawiają.

Sam szkolę czasem ludzi i często zaskakuje mnie niewiedza w zakresie podstawowych zagadnień. Ale rolą instruktora jest wyjaśnienie KAŻDEJ wątpliwości ucznia, a nie pokazywanie swojej wyższości, bo taki instruktor to w najlepszym przypadku może się tylko zbłaźnić, a w skokach to nawet "zmienić planszę"...

Ja już zdążyłem się zorientować, że lotnictwo jest straszliwie sformalizowane.
Nie ma w tym nic złego, ale jak Iwan napisał:

"Dziś specjaliści przetwarzają skutki błędu we wnioski, te są podawane jak na tacy, procedury zmieniane są przez innych fachowców do zmian procedur. Lotnicy zaczynają kapcanieć intelektualnie. [...] Niektóre wypadki, po prostu są żenujące, pomimo tragicznie poważnych skutków."


I ja się się pod tym podpisuję. Czytam raporty PKBWL, zalecenia są wciąż te same, i... wypadki również.

Gdzie więc jest błąd? Bo chyba nikt nie powie, że statystyka musi być mniej więcej na tym samym poziomie... :-?

Ines
Expert
Posty: 955
Rejestracja: pn 04 sie 2008, 11:34
Reputacja: 0

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: Ines » czw 07 kwie 2011, 20:26

Szpargał pisze:I ja się się pod tym podpisuję. Czytam raporty PKBWL, zalecenia są wciąż te same, i... wypadki również.

Gdzie więc jest błąd? Bo chyba nikt nie powie, że statystyka musi być mniej więcej na tym samym poziomie... :-?
czytanie ze zrozumieniem? ;-) ale żeby zrozumieć to najpierw rzecz przeczytać należy i wracamy punktu wyjścia czyli własnej odpowiedzialności za stan wiedzy i swoje czyny i myślenia za siebie samego

Awatar użytkownika
iwan
Administrator
Posty: 4272
Rejestracja: wt 05 gru 2006, 22:24
Reputacja: 480
Cyfra: 10000
Licencja: D-USPA
Lokalizacja: ze źródła
Kontakt:

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: iwan » czw 14 kwie 2011, 07:53

Szpargał pisze: Sam szkolę czasem ludzi i często zaskakuje mnie niewiedza w zakresie podstawowych zagadnień. Ale rolą instruktora jest wyjaśnienie KAŻDEJ wątpliwości ucznia, a nie pokazywanie swojej wyższości, bo taki instruktor to w najlepszym przypadku może się tylko zbłaźnić, a w skokach to nawet "zmienić planszę"...
takie zachowanie, czyli pokazanie wyższości, typu: 'nie wiesz, nie wiesz? to sie kurwa nie dowiesz' jest sposobem na odcięcię od pytań, na które nie tylko dany 'instruktor' nie zna odpowiedzi ale co gorsza, boi się do tego przyznać. Wystarczyłoby, słuchaj teraz mam na glowie wiele spraw, jutro ci to na spokojnie wytłumaczę. Wieczorem temat zgłębia i następnego dnia odpowiada.

To w idealnym świecie. W rzeczywistości papier instruktora do laurka zajebistości. Nie wiąże się naprawdę z poznawaniem pedagogiki. Kilka definicji, które pojawiają się na pytaniach LKE i tyle. LKE też ma bazę pytań opartą o dawne szkolenie.

Zaburzenia są na wszystkich poziomach przekazywania wiedzy i dbałości o bezpieczeństwo.
Skoki spadochronowe w słonecznej Hiszpanii - Przyjedź, odpocznij, poskacz bezpiecznie

Awatar użytkownika
yyoex
Cool gość
Posty: 320
Rejestracja: pn 22 wrz 2008, 21:35
Reputacja: 108
Lokalizacja: Berlin
Kontakt:

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: yyoex » czw 14 kwie 2011, 13:21

iwan pisze:W rzeczywistości papier instruktora do laurka zajebistości.
Na szczescie nie dla wszystkich :)
have a nice day
jörgen
Member of the "Beef", SRA 5425, SRA-GW 12, Muff # 5126

Ines
Expert
Posty: 955
Rejestracja: pn 04 sie 2008, 11:34
Reputacja: 0

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: Ines » ndz 17 kwie 2011, 10:21

iwan pisze:W rzeczywistości papier instruktora do laurka zajebistości. Nie wiąże się naprawdę z poznawaniem pedagogiki. Kilka definicji, które pojawiają się na pytaniach LKE i tyle. LKE też ma bazę pytań opartą o dawne szkolenie.

Zaburzenia są na wszystkich poziomach przekazywania wiedzy i dbałości o bezpieczeństwo.
No to chyba ci zajebiści instruktorzy z laurkowym podejściem wyobraźni nie mają. Skoro odgórne uregulowania są takie jakie są to tym bardziej taki instruktor o tyłek własny musi dbać. To jest broń obosieczna. Ten kto papiur wykorzystuje li tylko do lansowania się na strefie a od pytań i odpowiedzi na nie odcina sprawując jednocześnie formalny nadzór nad uczniem sam swoją d... wystawia. W interesie nie tylko skoczka, ale też instruktora jest efektywnie przekazać mu wiedzę, upewnić się że została odpowiednio zrozumiana i nie ma wątpliwości, bo jak skoczek jest bezpieczny i pewny tego co robi to i instruktora d... też.
Moim zdaniem nie tylko młode stażem skoczki dokształcać się muszą, instruktorzy też i to z wielu dziedzin nie tylko merytorycznie, zwłaszcza jeśli nie mają wrodzonego talentu pedagogicznego. Oglądanie się na urzędy i czekanie aż coś sensownego zrobią sami z siebie to pobożne życzenia. Może tak jak Iwan napisał, żeby kształtować rzeczywistość warto panom urzędasom teoretykom propozycje zmian w systemie podesłać, bo oni są pewnie tak samo zorientowani w praktyce jak MEN w tym co tak naprawdę w szkołach się dzieje :-P

Awatar użytkownika
Tatjan
Maniak
Posty: 1121
Rejestracja: czw 04 gru 2008, 11:25
Reputacja: 51
Licencja: SK D USPA D-31279
Lokalizacja: z Warszawy

Re: definicja bezpieczeństwa lotniczego

Post autor: Tatjan » śr 11 maja 2011, 09:20

27 year old Brady Kane died May 7th Fort Morgan Skydiving, CO, after impacting the ground hard following a low turn. This was Brady’s 4th jump of the day and equipment is not believed to be a factor.
Brady was an experienced canopy pilot with over 5000 jumps and well known on the swooping scene. He was a Colorado native and thus very familiar with the challenges of jumping and swooping at altitude.

Swooping is an unforgiving sport with a small margin for error. Even a small mistake may have serious consequences. Those planning to swoop would be well advised to find themselves a qualified coach and take small steps in their progression – be safe out there, kids.

Blue Skies Brady – and our deepest condolences to Brady’s friends and family.
Memorial service is scheduled for Thursday May 12th, at the Boulder Theater in Boulder, CO. Reception will be held directly following the memorial at Mile Hi Skydiving Center, Longmont, CO.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość